Kami Sepetang EM

Sepetang Event Management “Sepetang EM”

Tunjang perniagaan kami adalah pengurusan acara atau majlis “Event Management”. Dari sekecil majlis pertunangan hinggalah ceramah mega.

Tawaran perkhimatan kami secara amnya adalah penyelesaian menyeluruh acara atau majlis pelanggan kami.

Dari penyediaan tapak, khemah, pengangkutan, petugas, tempat penginapan tetamu, promosi, jemputan. Pendek kata pelanggan kami hanya perlu nyatakan tarikh dan jumlah peserta pada majlis mereka dan kami akan pastikan acara atau majlis pelanggan kami terlaksana dan mendapat pujian tetamu.

Wednesday 26 April 2017

Perkemahan SMK Permatang Pasir Pulau Pinang

22 April 2017. Ini adalah kali pertama saya menerima aktiviti perkemahan. Selain aktiviti outdoor yang biasa kami kendalikan. Berbeza kali ini adalah peserta diminta untuk bermalam di dalam kemah yang kebiasaanya dalam pakej kami adalah bermalam di hotel, chalet atau homestay.

Hari Pertama

Ketibaan peserta di Stesen Keretapi (ETS) dari Pulau Pinangdisambut dan diselia oleh Pemandu Pelancung Terbaik peringkat Negeri Perak 2015 dan mereka dibawa ke tapak perkemehan di Batu Kurau dengan bas.

Pada waktu yang sama petugas telahpun memasang kemah di tapak perkemahan dan membahagikan keperluan logistic yang bakal diguna peserta.

Sebaik tiba, peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan terdiri dari 10 orang setiap peserta.

Seperti yang dijadualkan tugasan pertama mereka adalah menyediakan makan tenghari. Tugasan ini tidak Nampak sukar bagi mereka. Hanya mereka tidak melantik ketua bagi kumpulan masing-masing. Maka perbagai gaya dan kelewatan membuat keputusan untuk menu apa yang hendak dimasak.

Pada waktu lapang ini saya memberikan tip-tip bagaimana untuk mengiuhidupkan api tanpa mancis dan membuat unggun api. Seterusnya memberi kelebihan extra satu dapur kepada yang mengikuti sesi ini. Tentu saja mereka dapat menyiapkan lauk dengan lebih cepat dari kumpulan lain.

Tepat jam 3pm selepas semua menyelesaikan tugas memasak dan makan tengahari termasuk menunaikan kefarduan. Aktiviti merentas hutan dan menggua pun bermula.

Masa untuk aktiviti ini saya kira terlalu singkat iaitu 2 jam ½. Berbanding dengan aktiviti kami sebelum ini di lenggong yang mengambil masa 1 hari. Maka banyak laluan terpaksa dipendekkan untuk memenuhi keperluan masa.

Di dalam perjalanan beberapa pokok hutan, pokok-pokok herba dan pokok-pokok yang boleh dimakan diperkenalkan. Antara yang menerik adalah Pokok Sentang, Beka, Lemba, Salang dan lain-lain. Merasa daun Sentang dan pucuk Gelugur menjadi pengalaman mereka yang saya jamin tidak akan dilupa.

Saya mengambil alih aktiviti menggua walaupun jelajah hutan ini diketuai oleh Guide En Din. Pembahagian tugas itu dibuat agar perjalanan aktiviti lebih terurus.

Untuk aktiviti menggua, saya dibantu oleh Cikgu Aziz, Myra dan Ija. Hanya 2 gua saja dapat diteroka akibat kekangan masa.

Sebaik tiba di kaki bukit menuju ke Gua Tapa saya membahagi peserta kepada 2 kumpulan. Cikgu Aziz, Myra dan Ija mengendalikan aktiviti di Gua Tapa manakala saya membawa separuh dari peserta ke Gua Kelawar.

Perjalanan ke Gua kelawar nampak menerujakan kepada peserta kerana mereka terpaksa meranduk sungai yang sedalam +-2 kaki. Kelihatan wajah-wajah risau apabila sampai di muka Gua Kelawar apatah lagi pintu gua ini sangat kecil. Lebih kurang 4 kali diameter.

Alhamdulilah aktiviti di Gua Kelawar untuk kumpulan ini selesai dengan selamat dan saya membawa mereka keluar melalui pintu lain yang kemudiannya bergabung dengan kumpulan yang menjalankan aktiviti di Gua Tapa.

Timing untuk 2 kumpulan ini sangat baik. Kerana sebaik kumpulan dari Gua Kelawar Sampai, aktiviti di Gua Tama pun baru sahaja selesai. Saya mengambil alih kumpulan Gua Tapa dan mengulangi aktiviti di Gua Kelawar.

Gua Tapa mempunyai pintu yang lebih kecil berbanding Gua Kelawar. Hanya 2 kali diameter dan perlu merangkak untuk masuk. Aktiviti meneroka Gua Tapa lebih menggerunkan da nada peserta yang tidak mahu mengikutinya. Walau bagaimanapun atas semangat yang diberi kawan-kawan mereka semuanya menamatkan aktiviti dan yang keberatan untuk menyertai aktiviti pun tersenyum puas.

Hujan turun dengan lebat sebaik sebelum aktiviti tamat. Hujan pula agak lebat dan telah lama turun. Memandangkan masa amat mencemburui rombongan ini saya membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan balik dalam hujan.

Telahpun kami memaklumkan kepada peserta rombongan bahawa mereka akan beraktiviti di lokasi berdekatan dengan Taiping dimana taburan hujan adalah 2 kali lebih tinggi dari kawasan lain di Malaysia. Dan beraktiviti di dalam hujan tidak dapat dielakkan.

Tiba di tapak perkemahan dan selepas menunaikan yang wajib peserta memulakan aktiviti berikutnya seperti di dalam jadual iaitu memasak untuk makan malam.

Saya telah memberi hint kepada pembekal untuk menyediakan nasi lebih sedikit (Hanya nasi disediakn oleh pengurus program manakala lauk perlu dimasak sendiri). Saya yakin peserta akan lebih berselera selepas melaksanakan aktiviti luar yang panjang dan ada yang mengambil kesempatan mandi sungai semasa menunggu rakan-rakan meraka mengahabiskan aktiviti menggua. Meraka dibenarkan mandi sungai yang mengalir di tepi gua setelah berpura-pura terjatuh ke dalam sungai…… macam lah kami tak tahu trik tu.
Hint saya betul kerana nasi habis dan terpaksa dimasak kali ke 2.

Slot antara jam 8malam hingga 10 malam adalah slot yang dikendalikan sendiri oleh sekolah. Walau bagaimanapun untuk ilmu saya turun hadir untuk mendengan sesi perkongsian ilmu yang disampaikan oleh En Hasanul Fairuz bertajuk “Bicara Pemimpin Sang Penakluk”.

Sebelum sesi ini tamat saya meninggalkan dewan dan membuat final touch persiapan berjalan malam. Alahamdulillah hujan berhenti sebaik kami memulakan aktiviti berjalan malam.

Santai sahaja aktiviti ini yang mana isinya boleh juga diperoleh di dalam kuliah tetapi menjadi lebih menarik jika dilakukan berhampiran dengan alam. Pada waktu yang sama saya membuktikan bagaimana manusia ciptaan Maha Esa itu sangat hebat dan peserta perlu mengekplitasi kehebatan itu untuk diri mereka sendiri.

Aktiviti berjalan mala mini dibantu oleh Cikgu Khairul yang mahir dengan serangga yang terdapat di kawasan ini. Cikgu Aziz yang bertindak sebagai juru photo dan dibantu oleh Cik Ija dan Myra.

Kami lepaskan peserta untuk berehat sebaik tamat program berjalan malam. Saya sangkakan mereka akan terus saja berehat tetapi mereka terus dengan aktiviti bebas dan kebanyakannya mengambil peluang untuk memasak. Memang pun dari pengalaman kami, untuk sesi perkemahan 2 hari 1 malam, menjadi kebiasaan peserta tidak tidur pada malam pertama.

Hari Ke 2

Kami mulakan aktiviti pertama pada pagi ini dengan program pemerhatian burung. Aktiviti dimulakan sebaik semua telah menyelesaikan kefarduan.

Burung merbah, terkukur paling biasa ditemui selain punai dan bee eater.

Ini adalah kami pertama peserta dapat melihat Sungai Sungai Kurau yang airnya sangat jernih. Mereka tidak melalui jalan ini semasa aktiviti merentas hutan semalam dan semasa berjalan malam pula terlalu gelap untuk melihat sungai ini dengan jelas. Maka kedengaran lah bisikan “Boleh Mandi tidak”? apatah lagi pengunjung ke kawasan lata ini semakin ramai walaupun hari masih pagi.

Semua program ditamatkan pada tepat jam 9 pagi dan semua peserta mula mengemas kelengkapan diri dan mereka mula berangkat untuk aktiviti berikutnya di Bandar Taiping pada jam 11 pagi.

Selamat tinggal semua dan kami berhap semua pengalaman yang diperoleh dapat memberi keyakinan untuk membuat keputusan pada hari- hari mencabar kehidupan kelak.

Selamat maju jaya dan jumpa lagi.