Kami Sepetang EM

Sepetang Event Management “Sepetang EM”

Tunjang perniagaan kami adalah pengurusan acara atau majlis “Event Management”. Dari sekecil majlis pertunangan hinggalah ceramah mega.

Tawaran perkhimatan kami secara amnya adalah penyelesaian menyeluruh acara atau majlis pelanggan kami.

Dari penyediaan tapak, khemah, pengangkutan, petugas, tempat penginapan tetamu, promosi, jemputan. Pendek kata pelanggan kami hanya perlu nyatakan tarikh dan jumlah peserta pada majlis mereka dan kami akan pastikan acara atau majlis pelanggan kami terlaksana dan mendapat pujian tetamu.

Tuesday 26 May 2015

Penjara Taiping

Penjara Taiping telah dibina pada tahun 1879, iaitu semasa pentadbiran Sir Hugh Low iaitu residen ketiga Perak. Pada tahun 1879 - 1960, pentadbiran Penjara Taiping berada di bawah pengurusan pegawai Inggeris. Penjara Taiping telah dibina di atas tanah seluas 5.159 hektar dengan menggunakan tenaga buruh paksa yang terdiri daripada tawanan perang atau banduan yang dibawa masuk dari India dan Afrika. 

Bahan-bahan binaannya pula diimport dari England melalui Syarikat Hindia Timur Inggeris. Tujuan Penjara Taiping dibina adalah untuk memenjarakan ahli kumpulan kongsi gelap Ghee Hin dan Hai San. Di samping itu juga bagi memenjarakan pembesar Melayu yang menentang penjajahan Inggeris dan penjenayah yang lain seperti perompak, pencuri, pembunuh dan sebagainya.

Struktur fizikal awal terdiri daripada pagar kayu setinggi 9 kaki dan 5 buah bangunan yang diperbuat daripada separuh batu-bata yang bersambung di antara satu sama lain. Setiap bangunan dapat memuatkan 50 orang banduan sahaja. Semasa permulaan pembinaan Penjara Taiping dikenali sebagai Penjara Larut kemudian ditukar kepada Penjara Pusat Latihan Taiping.



No comments:

Post a Comment